Το Hi-Drive, το κορυφαίο ευρωπαϊκό έργο αυτοματοποιημένης οδήγησης, φτάνει στον προορισμό του

Ύστερα από περισσότερα από τέσσερα χρόνια έρευνας και δοκιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το Hi-Drive — η «ναυαρχίδα» της ΕΕ για την αυτοματοποιημένη οδήγηση — έριξε αυλαία με την τελική εκδήλωση στο AutoWorld, στις Βρυξέλλες, στις 25 Νοεμβρίου 2025.

Η εκδήλωση είχε τον χαρακτήρα έκθεσης τεχνολογίας, με πρωτότυπα οχήματα, προσομοιωτές, επιδείξεις και συζητήσεις γύρω από τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στην αυτοματοποιημένη οδήγηση. Στο πλαίσιο του έργου — ενός προγράμματος 60 εκατ. Ευρώ με την συγχρηματοδότησή της ΕΕ και με 53 εταίρους από την αυτοκινητοβιομηχανία και την έρευνα — παρουσιάστηκαν 29 επιλεγμένα αποτελέσματα, ανάμεσά τους 16 πρωτότυπα αυτοκίνητα και 5 προσομοιωτές.

 Αναδεικνύοντας το μέλλον της κινητικότητας

 Η τελική εκδήλωση του Hi-Drive ξεδιπλώθηκε γύρω από τρεις πυλώνες που αποτυπώνουν καθαρά τα κύρια αποτελέσματα και τον αντίκτυπο του έργου.

  1. Οχήματα και νέες τεχνολογίες

Το Hi-Drive εισήγαγε νέες πραγματικότητες στον χώρο της αυτοματοποιημένης οδήγησης, διευρύνοντας τον Τομέα Λειτουργικού Σχεδιασμού (Operational Design Domains ODDs) ενός αυτόνομου οχήματος,  όπου συχνά κατά τη λειτουργία του απαιτείται παρέμβαση από τον ανθρώπινο οδηγό. Στόχος ήταν να αποδειχθεί, σε πραγματικές συνθήκες και μεγάλης κλίμακας δοκιμές, ότι οι λειτουργίες αυτοματοποιημένης οδήγησης μπορούν να ανταποκριθούν με συνέπεια ακόμη και σε συνθήκες ή σενάρια που έως σήμερα δεν είχαν δοκιμαστεί επαρκώς στην Ευρώπη ή διεθνώς.

Σε αυτό το πλαίσιο το έργο ανέπτυξε νέους τεχνολογικούς ενεργοποιητές (enablers), όπως προηγμένες λύσεις V2X επικοινωνίας (ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ οχημάτων και οδικής υποδομής), συστήματα εντοπισμού υψηλής ακρίβειας, μηχανισμούς κυβερνοασφάλειας και εφαρμογές machine learning, που ενισχύουν την κατανόηση του περιβάλλοντος και την απόκριση των οχημάτων.

Οι τεχνολογικές αυτές λύσεις δοκιμάστηκαν τόσο σε πραγματικές συνθήκες όσο και σε προσομοιώσεις, ενσωματώθηκαν σε 37 πρότυπα οχήματα και αξιολογήθηκαν μέσα από 45 επιχειρήσεις (operations) σε δημόσιους δρόμους και δοκιμαστικές πίστες. Περισσότερες από 6.000 δοκιμές σε 38 διαφορετικά σενάρια χρήσης, με τη συμμετοχή 1.800 ατόμων, προσέφεραν μια ολοκληρωμένη εικόνα της απόδοσης και διαλειτουργικότητας των συστημάτων υπό διαφορετικά οδικά περιβάλλοντα και καιρικές συνθήκες.

  1. Αποτελέσματα και αξιολόγηση επιπτώσεων

Με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τις επιχειρήσεις και τις δοκιμές, το Hi-Drive ανέλυσε την απόδοση των συστημάτων αυτοματοποιημένης οδήγησης σε 17 συστάδες σεναρίων χρήσης (use-case clusters). Η ανάλυση αυτή έδειξε ότι οι νέοι τεχνολογικοί ενεργοποιητές που αναπτύχθηκαν στο έργο συμβάλλουν στη μείωση του κατακερματισμού των ODD, επιτρέποντας στα οχήματα να λειτουργούν με μεγαλύτερη συνέπεια και αξιοπιστία σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Τα αποτελέσματα κατέγραψαν επίσης βελτιώσεις στην άνεση, την ασφάλεια και τη συνολική αποδοτικότητα της οδήγησης, ενώ η ευρεία συλλογή δεδομένων επέτρεψε την υλοποίηση της πιο ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής μελέτης εκτίμησης επιπτώσεων για τα αυτοματοποιημένα οχήματα μέχρι σήμερα. Η μελέτη κατέληξε σε ένα θετικό ισοζύγιο οφέλους-κόστους, δείχνοντας ότι οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να προσφέρουν σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

  1. Εμπειρία και Αποδοχή Χρηστών

Ακολουθώντας ανθρωποκεντρική προσέγγιση, το έργο εξέτασε επίσης ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την αποδοχή των χρηστών, αλλά και ποιες είναι οι ανάγκες των άλλων χρηστών του δρόμου που αλληλοεπιδρούν με αυτά τα οχήματα. Συλλέχθηκαν λοιπόν δεδομένα από 20.000 συμμετέχοντες παγκοσμίως, μέσα από ερωτηματολόγια, προσομοιώσεις και δοκιμές στον δρόμο, αποτυπώνοντας τις πραγματικές ανάγκες και προσδοκίες των χρηστών. Από τα ευρήματα προέκυψε ότι η ασφάλεια, η άνεση και η δυνατότητα ενασχόλησης με μη οδηγικές δραστηριότητες είναι καθοριστικοί παράγοντες για την αποδοχή των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Παράλληλα, το έργο διερεύνησε τρόπους με τους οποίους τα οχήματα μπορούν να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά με τους επιβάτες αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου — μέσα από συστήματα παρακολούθησης οδηγού, προσαρμοστικές διεπαφές και εξωτερικά σήματα επικοινωνίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε επίσης η ανάπτυξη VR εργαλείων για τη μείωση της ναυτίας σε αυτοματοποιημένα οχήματα, καθώς και νέων μεθόδων αξιολόγησης άνεσης, που συμβάλλουν σε μια πιο ανθρώπινη και φιλική προς τον χρήστη εμπειρία μετακίνησης.

Η συμβολή του ISENSE Group στο έργο

Η ομάδα μας είχε δυναμική παρουσία στο Hi-Drive Final Event, με τον επικεφαλής της ομάδας και Διευθυντή Έρευνας & Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ, Δρ. Άγγελο Αμδίτη, και τους ερευνητές Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αναστασία Μπολοβίνου και Παναγιώτη Πανταζόπουλο. Μαζί παρουσίασαν το εύρος και τη σημασία της δουλειάς που υλοποίησε η ομάδα μας όλα αυτά τα χρόνια στο έργο.

Ο Δρ. Αμδίτης και η Χριστίνα Αναγνωστοπούλου παρουσίασαν το έργο που πραγματοποιήθηκε στον τομέα των Operations και υλοποιήθηκε υπό τον συντονισμό της ομάδας μας στο ICCS. Συγκεκριμένα ανέδειξαν τη δουλειά των 20 επιχειρησιακών ομάδων του έργου, που πραγματοποίησαν συνολικά 45 δοκιμές αυτοματοποιημένης οδήγησης σε 11 χώρες, εφαρμόζοντας 60 διαφορετικές τεχνολογικές λύσεις και με τη συμμετοχή άνω των 1.800 ατόμων. Παρουσίασαν επίσης τα εργαλεία διαχείρισης και ανάλυσης δεδομένων και τις κοινές βάσεις που αναπτύχθηκαν, οι οποίες επέτρεψαν μια ενιαία και συγκρίσιμη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στη συνέχεια, η Αναστασία Μπολοβίνου παρουσίασε τα αποτελέσματα της τεχνικής αξιολόγησης του έργου, βασισμένα σε μια μεγάλη ποικιλία σεναρίων χρήσης — συνολικά 17 διαφορετικές κατηγορίες δοκιμών — με ιδιαίτερη έμφαση σε απαιτητικές ODD συνθήκες όπως αυτοκινητόδρομους, αστικό και αγροτικό περιβάλλον, καθώς και χώρους στάθμευσης. Μεγάλο μέρος αυτής της δουλειάς είχε ανατεθεί στο ICCS, το οποίο συνέβαλε τόσο στη διαμόρφωση της μεθοδολογίας όσο και στην ανάπτυξη των εργαλείων ανάλυσης.

Η ομάδα του ICCS είχε ουσιαστική συμβολή σε βασικούς τομείς του έργου όλα αυτά τα χρόνια. Στον τομέα της κυβερνοασφάλειας V2X αναπτύχθηκαν αναλύσεις κινδύνων και προτάσεις για πιο ασφαλείς συνεργατικές λειτουργίες μεταξύ των οχημάτων. Οι δραστηριότητες προσομοίωσης ενισχύθηκαν μέσα από μελέτες κυκλοφοριακής συμπεριφοράς και την ανάπτυξη ενός ψηφιακού περιβάλλοντος για τη διερεύνηση σπάνιων ή απρόβλεπτων οδηγικών καταστάσεων.

Πέρα από τα επιμέρους αποτελέσματα, η συμβολή της ομάδας του ICCS στο Hi-Drive αποτελεί συνέχεια μιας σταθερής πορείας στον χώρο της αυτοματοποιημένης οδήγησης. Στο ελληνικό οικοσύστημα έρευνας και καινοτομίας, η ομάδα συνεχίζει να αποτελεί έναν από τους πιο δραστήριους και εξειδικευμένους φορείς στον τομέα της αυτοματοποιημένης οδήγησης, συμβάλλοντας με συνέπεια στη διαμόρφωση του μέλλοντος των μεταφορών.

Το Hi-Drive υλοποιήθηκε σε διάρκεια 53 μηνών, από τον Ιούλιο του 2021, με συνολικό προϋπολογισμό 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ χρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συντονιστής του έργου ήταν η Volkswagen AG, ενώ στη σύμπραξη συμμετείχαν 53 οργανισμοί από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, καθώς και εταιρείες και φορείς από όλη την Ευρώπη.

Οι εταίροι περιλαμβάνουν κορυφαίους κατασκευαστές οχημάτων όπως Volkswagen, Audi, BMW, Ford, Toyota και Volvo· τεχνολογικούς προμηθευτές όπως Bosch, Aptiv, Valeo, Commsignia και PTV· ερευνητικά ιδρύματα όπως DLR, ICCS, RWTH Aachen, TU Delft, University of Leeds, VEDECOM, TNO, VTT και University of Warwick· καθώς και οργανισμούς χρηστών, μεταξύ των οποίων η FIA και τα ευρωπαϊκά της μέλη.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο www.hidrive.eu και στο LinkedIn του έργου company/hi-drive

Please share this