Υπό το συντονισμό του I-SENSE ξεκινά το έργο HIDDEN, το νέο έργο της ΕΕ για συλλογική αντίληψη και υβριδική νοημοσύνη στα αυτόνομα οχήματα

Υπό το συντονισμό του I-SENSE ξεκινά το έργο HIDDEN, το νέο έργο της ΕΕ για συλλογική αντίληψη και υβριδική νοημοσύνη στα αυτόνομα οχήματα

Στις 8 και 9 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η εναρκτήρια συνάντηση του ευρωπαϊκού έργου HIDDEN (Hybrid Intelligence for Advanced Collective Perception and Decision Making in Complex Urban Environments), υπό τον συντονισμό της ερευνητικής μας ομάδας I-SENSE του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και Υπολογιστικών Συστημάτων (ICCS). Το έργο, που χρηματοδοτείται με σχεδόν 5 εκατομμύρια ευρώ από το πρόγραμμα Horizon Europe της Ευρωπαικής Επιτροπής  και υποστηρίζεται από την κοινοπραξία CCAM, στοχεύει στη βελτίωση της ασφάλειας των αυτόνομων οχημάτων σε αστικά περιβάλλοντα.

Οι σύγχρονες πόλεις είναι γεμάτες οπτικά εμπόδια όπως παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κτήρια και δέντρα, που εμποδίζουν την ορατότητα των οχημάτων, ιδιαίτερα απέναντι σε ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως πεζούς και ποδηλάτες. Τα υπάρχοντα συστήματα αναγνώρισης παρουσιάζουν σημαντική πτώση στην απόδοση όταν τα άτομα αυτά είναι πλήρως κρυμμένα, με τα ποσοστά αναγνώρισης να πέφτουν κάτω από 65%.

Το HIDDEN επιδιώκει να ξεπεράσει αυτά τα όρια αξιοποιώντας Collective Awareness σε συνδυασμό με Vehicle-to-Everything (V2X) τεχνολογίες και τεχνητής νοημοσύνης, επιτρέποντας στα οχήματα να ανταλλάσσουν και να ερμηνεύουν δεδομένα από διάφορες πηγές—όπως άλλοι οδηγοί, υποδομές και πεζοί—ώστε να «βλέπουν» πέρα από τα φυσικά τους αισθητήρια όρια.

Αυτό που διαφοροποιεί το HIDDEN είναι η χρήση της Υβριδικής Νοημοσύνης (Hybrid Intelligence)—ο συνδυασμός ανθρώπινης και μηχανικής αντίληψης. Όπως δήλωσε ο Δρ. Άγγελος Αμδίτης, Συντονιστής του έργου και Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης στο ICCS, «Το HIDDEN προχωρά πέρα από τη συμβατική τεχνητή νοημοσύνη. Φέρνουμε την ανθρώπινη κρίση στον πυρήνα των αυτόνομων αποφάσεων, ώστε τα συστήματα να λειτουργούν όχι μόνο με τεχνική ακρίβεια, αλλά και με υψηλή ασφάλεια και ηθική συνέπεια».

Το έργο θα εστιάσει σε τέσσερα ρεαλιστικά και επικίνδυνα σενάρια αστικής κυκλοφορίας: ένα παιδί που τρέχει πίσω από παρκαρισμένο αυτοκίνητο, ένας ποδηλάτης που οδηγεί σε μικτές κυκλοφοριακές συνθήκες, ένας εργάτης δρόμου κρυμμένος πίσω από πυκνή βλάστηση και ένα όχημα σε μη σηματοδοτημένη διασταύρωση. Σε κάθε μια από ευτές τις περίπτωσεις, η ενισχυμένη αντίληψη και η ηθικά ευθυγραμμισμένη λήψη αποφάσεων μπορούν να σώσουν ζωές.

Πέρα από τις τεχνολογικές καινοτομίες, το HIDDEN επιδιώκει την ανάπτυξη συστημάτων που προσεγγίζουν το ανθρώπινο στυλ οδήγησης, ενσωματώνουν ηθικές αρχές και ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ρυθμιστικές απαιτήσεις. Το έργο συνεργάζεται στενά με ευρωπαϊκούς φορείς έγκρισης τύπου και ομάδες εργασίας της UNECE, ενισχύοντας τη γέφυρα μεταξύ τεχνολογικής προόδου και πολιτικής διαμόρφωσης.

Η κοινοπραξία

Η κοινοπραξία HIDDEN περιλαμβάνει πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, μικρομεσαίες επιχειρήσεις με εξειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη, αυτοκινητοβιομηχανίες, ρυθμιστικούς φορείς και κοινωνικούς επιστήμονες, διασφαλίζοντας μια ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει τεχνική υπεροχή, ρεαλιστικές ανάγκες και κοινωνική αποδοχή.

Το ICCS είναι συντονιστής του έργου, ενώ ηγείται και της ανάπτυξης βασικών τεχνικών ενοτήτων, όπως προηγμένοι αλγόριθμοι συλλογικής επίγνωσης (collective perception) και μοντέλα πρόβλεψης τροχιάς για ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Παράλληλα, ενσωματώνει δεδομένα ανθρώπινης συμπεριφοράς σε πραγματικό χρόνο—όπως η παρακολούθηση του βλέμματος των οδηγών—σε συστήματα αντίληψης και λήψης αποφάσεων. Οι τεχνολογίες αυτές δοκιμάζονται τόσο σε πραγματικές συνθήκες, μέσω του αυτόνομου οχήματος του ICCS, όσο και σε εικονικά περιβάλλοντα, με χρήση του προσομοιωτή CARLA.

Το ICCS και οι ομάδας μας παραμένουν σταθερά στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής προσπάθειας για ασφαλή, διαφανή και ηθικά θεμελιωμένη αυτόνομη κινητικότητα—διαμορφώνοντας όχι μόνο την τεχνολογία, αλλά και τα πρότυπα και τις πολιτικές του αύριο.

 

 

 

Please share this